A- A A+
Facebook
Facebook
Facebook
Facebook

 

Plan pracy na rok 2011

 

Plan pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy młodzieżowej w Choruli

w roku 2011

 

Opracowała - Weronika Rutkowska (opiekun swietlicy)

 

 

CYKL TEMATYCZNY

 

MIESIĄC TYDZIEŃ

 

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

 

ZAJĘCIA PLASTYCZNO-TECHNICZNE

 

ZAJĘCIA RUCHOWE, GRY I ZABAWY

 

ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE

NOWY ROK

 

Styczeń

I

Jaki był stary rok? – pogadanka;

Jak dawniej, a dzisiaj odbywają się bale karnawałowe? – pogadanka;

 

Wykonywanie masek karnawałowych.

Wykonanie albumu o zimie- praca grupowa.

Sztuczne ognie – malowanie farbami.

Jak spędziłem sylwester?- praca plastyczna.

Zabawy na śniegu i lodzie.

Śpiewanie kolęd.

Film na DVD

KOCHANI DZIADKOWIE...J

II

Pogadanka o potrzebie okazywania szacunku i serdeczności dla ludzi starszych;

Moja babcia, mój dziadek – pogadanka;

Zabawy dydaktyczne: skojarzenia, domino ortograficzne, ciąg wyrazowy;

Odrabianie lekcji.

Laurka dla Babci i Dziadka.

Lepienie z plasteliny ulubionych zwierząt.

.

Spacer.

Zabawy na śniegu i lodzie.

Gry stolikowe według wyboru dzieci.

Przegląd piosenek.

 

PRZYJAŹŃ

III

Uczenie życzliwości i szacunku dla innych;

Dyskusja na temat roli przyjaźni i koleżeństwa;

Cechy dobrego przyjaciela – pogadanka;

 

Praca plastyczna: „Mój przyjaciel” – praca zbiorowa - technika dowolna.

Odrabianie lekcji.

 

 

Gra w piłkarzyki, gry świetlicowe.

Śpiewanie piosenek.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA

Luty

I

Zagrożenia wynikające z uczestnictwa w ruchu; drogowym – pogadanka.

Współczesne zagrożenia:

- nikotyna

- alkoholizm,

- zagrożenia wirusem HIV;

Uzależnienia od telef., inter.

Odrabianie lekcji.

Konkurs na plakat „ Papieros wróg człowieka”- technika dowolna.

Samodzielne wykonanie ulotek informacyjnych.

Zabawy na śniegu i lodzie.

Gry stolikowe.

Film na DVD

 

WALENTYNKI

II

Skąd wziął się zwyczaj obchodzenia w Polsce „Dnia Zakochanych”?

Wykonanie gazetki tematycznej: „Walentynki”.

Konkurs na kartkę walentynkową, życzenia z okazji Dnia Zakochanych.

Plastyczna interpretacja miłości.

Dekoracja świetlicy

Wykonanie serduszkowego stworka, w którym można zrobić zdjęcie dziecku.

Gry świetlicowe.

Zabawy na śniegu.

Słuchanie muzyki młodzieżowej, romantycznej.

FERIE ZIMOWE

III, IV

Wg Ustalonego planu

 

 

 

CO, GDZIE, JAK...

Marzec

I

Kultywowanie tradycji regionalnych

pogadanka: Zwyczaje polskie;

List – wyrażam swoje uczucia, myśli, opinie, spostrzeżenia;

Dlaczego ludzie dzisiaj nie piszą listów? – pogadanka;

Pisanie listów

Plakat: Zwyczaje polskie – technika dowolna, praca zbiorowa.

 

Wykonanie niekonwencjonalnej koperty na list.

 

Zabawy na świeżym powietrzu: gra w piłkę nożną, piłkę ręczną.

Śpiewamy znane polskie piosenki.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

ŚWIĘTO KOBIET

II

Wyszukiwanie wierszy o tematyce: Kobieta

Odrabianie lekcji.

Wykonanie laurki dla pań, mamy, siostry, sympatii.

Gazetka okolicznościowa.

Spacer – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

Film na DVD.

W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH

III

Codzienne czynności związane z higieną i zdrowiem – pogadanka;

Znaczenie Sportu dla zdrowia – pogadanka;

Mój ulubiony sport;

Rozumienie potrzeby odpowiedniego ubioru – pogadanka;

Mój ulubiony sport – plakat - praca zbiorowa.

 

Kolorowanie, odrysowywanie.

 

 

Gry na boisku szkolnym.

Zabawy stolikowe.

 

 

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

WIOSNA IDZIE

IV

Co zmienia się w przyrodzie na wiosnę? – pogadanka;

Prawidłowe rozpoznawanie i nazywanie pierwszych kwiatów wiosennych;

Dlaczego wiosną jest tak pięknie?;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie gazetki tematycznej – Wiosna.

Konkurs rysunkowy: Pierwsze oznaki wiosny.

Malowanie farbami:

”Kwiaty w naszym ogródku”.

Gra w piłkarzyki, warcaby.

Taniec dyskotekowy.

ASERTYWNOŚĆ I NIE TYLKO...

Kwiecień

I

Sposoby porozumiewania się w grupie – pogadanka;

Wyrażam swoje uczucia w kulturalny sposób;

Formy grzecznościowe;

Jak pielęgnować kontakty koleżeńskie? ;

Odrabianie lekcji.

Gazetka tematyczna.

Plakat: „Mój kolega”- technika dowolna, praca zbiorowa.

 

Gry świetlicowe.

Słuchanie muzyki, śpiewanie piosenek, oglądanie filmów

PRZYRODA MOIM PRZYJACIELEM

III

Co to znaczy być przyjacielem przyrody?;

Wpływ przyrody na życie człowieka;

Zmiany w przyrodzie, ich wpływ na życie człowieka – pogadanka;

Zmiany w przyrodzie wynikające z działalności człowieka – zanieczyszczenia ;

„Z przyrodą na ty”- plakat, technika dowolna.

Wykonanie  kalendarza przyrody, np kwiatów, drzew,…

 

Zabawy na boisku szkolnym.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

WOKÓŁ ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

 

IV

Dlaczego święta wielkanocne są najważniejszym świętem chrześcijańskim?;

Prowadzenie rozmów na temat Wielkanocy;

Zwyczaje wielkanocne pogadanka;

 

Wykonanie prac, które będą potrzebnego dekoracji sali.

Wykonanie różnych ozdób wielkanocnych.

Plakat dotyczący zwyczajów wielkanocnych – technika dowolna, praca zbiorowa.

Odrysowywanie, kolorowanie.

Zabawy na boisku .

Oglądanie filmów na DVD

ABECADŁO Z PIECA SPADŁO

Maj

 

I

 

 

Rola książki jako źródła wzruszeń, wiedzy o świecie – korzystamy z czytelni i biblioteki;

 

Świetlicowy tydzień trudnych wyrazów rozpoczynających się na kolejne litery alfabetu,

np. E jak empatia;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie zakładek do książek – wykorzystanie kolorowego papieru.

 

Wokół liter -  praca plastyczna połączona z opisem słownym.

Zabawy na boisku.

Taniec dyskotekowy.

KIM CHCĘ ZOSTAĆ GDY DOROSNĘ

II

Pogadanka na temat zawodów i pracy naszych rodziców;

Mój wymarzony zawód – pogadanka;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie książeczki przedstawiającej różne zawody – technika dowolna.

Odrysowywanie postaci z ksiązki.

Gry stolikowe według wyboru dzieci.

 

Śpiewanie piosenek.

DLA MAMY WSZYSTKIE

KWIATY...

III

Czytanie wierszy tematyce dnia matki;

Opowiadanie o swojej mamie; Czy trudno być matką?

Dlaczego?;

 

Portret mojej mamy – technika dowolna.

Laurka dla mamy. Układanie życzeń dla mamy.

Samodzielne wykonanie upominku dla mamy.

Gazetka tematyczna.

Gry i zabawy na placu zabaw

Oglądanie filmów na DVD

 

 

MOJA RODZINA I JA

IV

Funkcje rodziny – pogadanka; Jak okazywać szacunek i miłość w rodzinie;

Źródła konfliktów i sposoby ich przezwyciężania;

Historia swojego imienia.

Wyszukiwanie znaczenia swojego imienia w książkach;

Moja rodzina – praca plastyczna.

Logo mojego imienia – technika dowolna.

Gra w tenisa stołowego

Śpiewanie wiosenek.

Oglądanie filmów.


 


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ DZIECKA

Czerwiec

I

Wszystkie dzieci są nasze – rozmowa z dziećmi na temat różnych narodowości;

Cechy charakterystyczne ubioru danego kraju;

Gazetka tematyczna.

Dzieci całego świata – plastyczna interpretacja tematu.

Zajęcia świetlicowe – rysowanie, malowanie, wycinanie.

Gry i zabawy na świeżym powietrzu.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

DZIEŃ SPORTU

II

Jakie znam dyscypliny sportu? – pogadanka;

Moja ulubiona dyscyplina sportowa?;

Dlaczego warto być wysportowanym;

Odrabianie lekcji.?

 

Rysowanie różnych dyscyplin sportowych za pomocą farb.

Gra w piłkę nożną, ręczną.

Śpiewanie piosenek.

ŚRODKI INFORMACJI

III

Prasa i filmy dla młodzieży – pogadanka;

Książki, które warto przeczytać? – pogadanka;

Reklama i jej wpływ na moje życie – pogadanka;

„Zareklamuj dowolny produkt” – praca plastyczno-techniczna- praca zbiorowa.

Opisujemy ulubioną książkę.

Rozwiązywanie krzyżówek, rebusy łamigłówki.

Zabawy sportowe na boisku szkolnym. Gry na boisku szkolnym.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

WAKACJE

Wg. USTALONEGO PLANU NA MIESIĄC LIPIEC I SIERPIEŃ

IV

Pierwszy dzień lata – pogadanka;

Szukanie wierszy o tematyce letniej;

Rozmowa na temat bezpiecznych zabaw, gier podczas wakacji;

Zagrożenia czekające na nas czasie wakacji;

Gazetka tematyczna.

Praca plastyczna – „Moje wymarzone wakacje”

Gry i zabawy rekreacyjne na świeżym powietrzu.

Oglądanie filmów.

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

MY W ŚWIETLICY

 

 

 

Wrzesień

I

 

 

 

 

Dyskusja na temat: Nie czyń nikomu, co tobie niemiłe;

 

 

Co robimy w świetlicy, aby było miło, przyjemnie, wesoło i ładnie-nasze pomysły;

Wykonanie drzewa świetlicowego – każdy przyczepia na drzewie listek ze swoim imieniem i nazwiskiem;

Zabawy ruchowe orientacyjno-porządkowe na powietrzu.

 

Słuchanie nagrań z płyt, oglądanie filmów  Z płyt DVD.

Z PRZEPISAMI DROGOWYMI ZA PAN BRAT

 

II

Pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się po drogach;

Zajęcia plastyczne:

„Bezpieczne przejście przez ulicę”;

„Moja droga do świetlicy”

Gry i zabawy

rekreacyjne na świeżym powietrzu.

Słuchanie nagrań muzyki.

Nauka piosenek związanych z ruchem drogowym.

NASZA ŚWIETLICA

III

Wspólne przypomnienie regulaminu świetlicy;

Rozmowy na temat poszanowania sprzętu zabawek i gier;

Działanie wokół tematu:

Przyjaźń;

Transparent braterstwa i zgody;

Czytanie czasopism i gazet .

Co robimy w świetlicy, aby było miło i ładnie – nasze pomysły;

Dekoracja świetlicy;

Wykonanie pudełek na kredki;

Portret przyjaciela rysunkowo – słowny;

 

Zabawy sportowe na boisku:

-dwa ognie,

- piłka nożna,

- piłka siatkowa.

Gry i zabawy świetlicowe.

Piosenki o przyjaźni.

Dyskoteka świetlicowa.

NASZA ZIEMIA – NASZ DOM

 

IV

Rośliny i zwierzęta chronione. Szanujmy lasy, jeziora, rzeki.

Pogadanka na temat;

Czystość to zdrowie;

 

Wykonanie plakatu: „Dzień Ziemi”.- praca w grupach.

Praca plastyczna pt.” Czystość to zdrowie” – technika dowolna.

Wycieczka do lasu.

Spacer połączony ze zbieraniem śmieci

Słuchanie nagrań muzyki.

KASZTANOWY CZAS

 

Październik

I

Pogadanka na temat grzybów jadalnych i trujących;

Zagadki o tematyce jesiennej;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie gazetki pt.: Jesień.

Wystawa prac w jesiennej, świetlicowej galerii.

Wykonanie jesiennych bukietów.

Ludziki i zwierzęta wykonane z darów jesieni.

Malowanie krajobrazu jesiennego.

Spacer- zbieranie darów jesieni, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie.

Gry świetlicowe.

Słuchanie muzyki na DVD.

 

KASZTANOWY CZAS

 

II

Słuchanie wierszy o jesieni. Umiejętność rozpoznawania  drzew;

Żyjemy zdrowo –  kształtowanie nawyków z zakresu higieny i kultury życia codziennego;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie ziemniaczanych stempli. Odciskanie pieczątkami wykonanymi z ziemniaka.

Wykonanie kompozycji z naturalnych materiałów  - liści drzew.

Wydzieranka z papieru pt. „Liść”.

Wycinanie z kolorowego papieru elementów jesiennych – dekoracja świetlicy.

 

Spacer. Obserwacja zachodzących zmian zachodzących w przyrodzie.

Zabawy, ćwiczenia z piłkami, paletkami, skakankami.

 

Nagrania młodzieżowe.

Filmy DVD.

STO LAT

NAUCZYCIELE

 

III

Rozmowy na temat pracy różnych pracowników oświaty;

Wykonanie okolicznościowej gazetki – „ Święto nauczycieli”;

Portret nauczyciela malowany farbami.

Laurka dla nauczyciela-technika dowolna;

 

Kwiatek dla Pani wykonany z kolorowego papieru, wydzieranka - wręczenie kwiatka z życzeniami wszystkim pracownikom szkoły;

Zabawy na placu zabaw

Słuchanie  muzyki.

Świetlicowa dyskoteka.

MYDŁO WSZYSTKO UMYJE...

 

IV

Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka – pogadanka.

Moja ulubiona dyscyplina sportowa;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie gazetki „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

Wystawa prac: „Moja ulubiona dyscyplina sportowa” – technika dowolna.

Zabawy sportowe na placu zabaw

Gra w piłkarzyki.

Gry i zabawy świetlicowe.

 

Film na DVD.

ŚPIESZMY SIĘ

KOCHAĆ LUDZI...

 

Listopad

I

Wyjaśnienie symboliki Grobu

Odrabianie lekcji.

Wykonanie elementów dekoracyjnych na gazetkę.

Malowanie farbami – martwa natura.

Wykonanie gazetki okolicznościowej: „ Święto Zmarłych”.

Wycieczka na cmentarz.

Zabawy na świeżym powietrzu.

Gry świetlicowe.

Film na DVD.

Słuchanie muzyki  klasycznej.

NIECH ŻYJE POLSKA

 

II

Wyjaśnienie znaczenia święta.

„Święto Niepodległości” – gazetka okolicznościowa.

Czytanie wierszy tematycznych.

 

Wykonywanie z masy solnej jeża-malowanie farbami plakatowymi.

Zabawy na placu zabaw

 

Słuchanie muzyki klasycznej.

W KRAINIE

KSIĄŻEK

III

Pogadanka na temat: ”Jak należy dbać o książki”;

Rozmowa na temat człowieka, który wyczarował najpiękniejsze baśnie – J.Ch. Andersen;

Odrabianie lekcji.

Wykonanie ilustracji do dowolnej baśni – technika dowolna.

Mój ulubiony bohater książkowy.

Wykonanie podpórek do książek.

Gry i zabawy ruchowe na placu zabaw

Rozwiązywanie zagadek, rebusy.

Zabawy pantomimiczne: Odgadnij kto to, co to.

Oglądanie filmów z płyt DVD.

ANDRZEJKI

IV

Zabawy andrzejkowe:

- lanie wosku, wróżby oraz konkursy;

 

 

Dekoracja świetlicy.

Przepowiadanie przyszłości.

Gazetka okolicznościowa na Andrzejki.

Orgiami- składanie papieru.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

Gry stolikowe np. piłkarzyki.

Śpiewanie piosenek, słuchanie nagrań.

BARBÓRKA

Grudzień

I

Pogadanka na temat wydobywania węgla;

Odrabianie zadań domowych;

Znaczenie imienia „Barbara”; Zabawy dydaktyczne: skojarzenia, domino ortograficzne, ciąg wyrazowy.

Górnik przy pracy – rysowanie węglem.

Czapka górnika – praca zbiorowa.

Gazetka tematyczna: „Zima”.

 

 

Zabawy ruchowe.

 

Słuchanie muzyki młodzieżowej.

Zajęcia w GOK

Zajęcia w GCK

Facebook



BIP

 

bip m

epuap

Wyszukaj na stronie

Realizowane projekty

menu logo Visegrad Fund logo 182 logo mkidn kolor logo dom kultury plus euroregion pradziad

Początek strony