A- A A+
Facebook
Facebook
Facebook
Facebook

Plan pracy Świetlicy Młodzieżowej w Zakrzowie

Na rok 2013

          

 Celem i zadaniem naszej świetlicy jest umiejętne organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży z Zakrzowa i Dąbrówki, poprzez organizację różnych zajęć plastycznych, teatralnych, tanecznych, sportowych i rekreacyjnych. Ważnym zadaniem jest także rozwijanie zdolności i zainteresowań tych młodych ludzi, oraz przezwyciężenie ich niechęci i braku motywacji  do nauki.

 Do zadań świetlicy należy również kształtowanie prawidłowych postaw interpersonalnych i społecznych, budowanie poczucia bezpieczeństwa, uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami poprzez wzmacnianie własnej godności, wiarę w swoje umiejętności i możliwości, oraz budowanie ciekawych i udanych relacji z innymi ludźmi.

 

Na rok 2013 planujemy zrealizować następujące zadania:

 

 

MIESIĄC

 

Tydzień

 

TEMATY

 

ZAJĘCIA ODBYWAJĄCE SIĘ                   

W ŚWIETLICY

 

STYCZEŃ

 

 

I

 

1.    „Jestem bezpieczny w zimę”. Jak zachować się podczas zimowych zabaw?

2.    Sylwester. Jak spędziliśmy ostatni dzień Roku?

3.    Jak należy się ubrać idąc na zabawę sylwestrową? Projektujemy stroje wieczorowe.

 

1.    Pogadanki na temat bezpieczeństwa zimą.

2.    Pogadanki na temat spędzonego Sylwestra.

3.    Prace plastyczne o tematyce strojów wieczorowych. Próba projektowania własnych kreacji.

 

 

II

 

1.    Zima w naszych oczach

2.    „Z saneczkami za pan brat”

3.    Zimowe rywalizacje

1.    Wykonywanie prac plastycznych związanych z zimą, przy użyciu różnych technik plastycznych.

2.    Zimowe zabawy na świerzym powietrzu.

3.    Wyjścia na saneczki do lasu.

4.    Rzut śnieżkami do tarcz i do wyznaczonego celu.

5.    Kto szybciej przebrnie przez zaspy?

 

 

 III

1.                  Dzień babci i dziadka.

2.                  Wykonujemy prezenty dla naszych babć i dziadków.

3.                  Pomoc w przygotowaniu

wiejskiego Dnia seniora

 

 

 

1.              Pogadanka na temat dnia Babci i Dziadka.

2.              Wykonywanie prac plastycznych związanych z dniem babci i dziadka.

3.              Tworzenie dekoracji na wiejski Dzień seniora. 4.  Przygotowanie kartek z     życzeniami dla seniorów

 

 

 

 

 

IV

Ferie Zimowe według wcześniej ustalonego  planu.

LUTY

 

I  

 

 

Ferie Zimowe według wcześniej ustalonego  planu.

 

II

1.    Dzień zakochanych

2.    Walentynki – skąd się to wzięło?

3.    Walentynkowe życzenia.

4.    Świetlicowy klub Walentynowy  

 

1. 2. 3. 4.

5.

 

 

Komu można wysłać walentynkę? – pogadanka Wyjaśnianie historii walentynek.

Wykonywanie dekoracji walentynkowych. Wymyślamy najpiękniejsze walentynkowe życzenia.

Wysyłamy walentynki - dlaczego?

 

III

1. Dbamy o naszą świetlicę. 2. Poprawiamy estetykę świetlicy.

3. Giełda pomysłów.

 

1.

2.

Swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy.

Ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyku świetlicy.

 

 

 

3.

Jak należy dbać o sprzęt w świetlicy – rozmowa.

 

 

 

4.

Giełda pomysłów „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza.”

 

 

 

 

IV

1.              Integracja w grupie.

2.              Jesteśmy „jedną rodziną”.

3.              Muzyka pomaga w integracji. 4. Współpraca = integracja

Pomagamy sobie nawzajem.

1. 2. 3.

4.

Co to jest integracja? Pogadanka Zabawy integracyjne.

Zabawy przy  różnych rodzajach muzyki.

Współpraca starszych i młodszych dzieci podczas wykonywaniu różnych  czynności w świetlicy. Wspólne spacery i wyjścia do parku gdzie starsi opiekują się młodszymi kolegami i koleżankami.

MARZEC

I

1.             Dzień kobiet

2.             To my dżentelmeni. 3. Gry i zabawy

4. Spacery.

1. 2.

3.

Co można podarować kobiecie? -  Pogadanka.

Jakie cechy powinien mieć dżentelmen? Wymyślanie scenek ukazujących  zachowania dżentelmena w stosunku do kobiety.

 

 

 

4.

Tworzenie gazetki tematycznej dzień kobiet .

 

 

 

5.

Gry planszowe i stolikowe.

 

 

 

6.

Spacery i zabawy na dworze.

 

II

1.              Odreagowanie napięć i radzenie sobie z agresją.

2.              Umiejętność radzenia sobie z problemami.

3.              Umiejętność radzenia sobie z konfliktami i umiejętne porozumiewanie się z innymi.

  

  

 

1.Poznanie sposobów reagowania na różne sytuacje, prawo do wyrażania swoich emocji i uczuć.

2.Poznanie sposobów reagowania na różne sytuacje,  odpowiedzialność za siebie, poznanie sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów;

3.Sposoby radzenia sobie indywidualnych trudnych sytuacjach. Poznawanie etapów rozwiązywania konfliktów..

4.Jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami. Relacje z kolegami i dorosłymi – zrozumienie zasad funkcjonowania w grupie i społeczności, doskonalenie empatii.

 

 

III

1.    Idzie wiosna

2.    Wiosną wszystko budzi się do życia.

3.    Jarmark wielkanocny 4. Zwierzęta i rośliny.

5. Wiosenne porządki

1. 2.

3.

4.

Robimy w świetlicy wiosenne porządki. Prace plastyczne – malujemy i nazywamy pierwsze zwiastuny wiosny.

Poznajemy zwierzęta, które wracają do nas po zimie.

Jakie kwiaty  można spotkać wiosną?

 

 

 

 

5.

Przygotowujemy się do udziału w Jarmarku wielkanocnym w Gogolinie.

 

 

 

6.

Udział w Jarmarku.

 

IV

1.              Obrzędy wielkanocne.

2.              Poznajemy wszystkie zwyczaje wielkanocne naszego regionu. 3. „Wielkie dzieło w małej skorupce”.

4. Pisanki, kroszonki

1.

2.

3.

 

 

Zdobienie jaj wielkanocnych – pogadanka.

Omówienie zwyczaju i jego znaczenie.

Próby ozdabiania jajek różnymi technikami:

-  ozdabianie kordonkiem

-  skrobanie

Konkurs na najpiękniejsze jajko.

KWIECIEŃ

I

1. „Prima aprilis”.

 

1.

Prima aprilisowe psikusy. Jak je planować aby nikogo nie urazić?

 

 

 

2.

 

 

Wykonanie „psikusowej” pracy plastycznej

 

II

1.  Gry i zabawy

2.  Pomoc w nauce.

1.  Gry planszowe i stolikowe.

2.  Pomoc w odrabianiu zadań domowych.

 

III

1.              Imieninowy zawrót głowy.

2.              Kto obchodzi dziś imieniny? 3. Kiedy nasze imiona mają święto?

1.           Wykonujemy imieninowe kartki - prace plastyczne.

2.           Zapoznajemy się z kalendarzem imieninowym.

 

IV

1.  Dbamy o nasze zdrowie.

2.  Jak dobrze się odżywiać?

 

1.  Wykonujemy plakaty o naszym zdrowiu.

2.  Robimy sałatkę owocową lub warzywną.  

MAJ

I

 

1.

2. 3.

4.

 

Majowe szaleństwa świetlicowe. Sport, sport.

Pomagamy w nadrobieniu zaległości szkolnych.

Świetlicowa lista przebojów.

1. 2.

3. 4.

5.

Zawody sportowe na świerzym powietrzu. Sprawdzamy swoją sprawność na boisku szkolnym.

Gry i zabawy ruchowe.

Wymyślanie nowych, ciekawych zabaw  i gier sportowych.

Wykonywanie potrzebnych  rekwizytów do poszczególnych zabaw.

 

 

 

 

6.

Pomoc w odrabianiu zadań domowych.

 

 

 

 

7.

Wybieramy, głosujemy na najfajniejsze piosenki i tworzymy płytę ulubionych przebojów do słuchania w świetlicy.

 

II

 

 

 

 

 

1.

2.

3.

4.

Nasze korzenie, historia, rodzina i dom.

Międzynarodowy dzień rodziny.

Pamiątki rodzinne i  ich wielka wartość

Magiczny świat domostw.

1. 2. 3.

4.

Jakie korzenie ma moja rodzina?

Poznajemy historię swojej rodziny. Tworzenie drzewa genealogicznego przy wykorzystaniu różnych technik plastycznych. Czy wiesz kiedy jest międzynarodowy dzień rodziny? Czym jest dla ciebie twoja rodzina – pogadanka.

 

 

 

 

 

 

5.

Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych.

 

 

III

1.Świetlicowy festiwal piosenki. 2. Ulubione piosenki 

1.

2.

Słuchanie muzyki.

Świetlicowe karaoke

 

 

 

3.

Porównanie różnych rodzajów muzyki i wyszukanie różnic i podobieństw. 

 

IV

1.    Kochamy nasze mamy.

2.    Prezent samodzielnie wykonany jest najcenniejszy.

3.    Czy trudno jest być mamą.

1. 2. 3.

4.

Dzień matki.

Przygotowanie gazetki tematycznej.

Co podarować mamie? Swobodna dyskusja. Zrób to sam. Wymyślanie i wykonywanie prezentów dla naszych mam.

 

 

 

5.

Kłopoty jakie sprawiamy  mamie – pogadanka

 

 

 

6.

Jak pomagać mamie?

CZERWIEC

I

1.

2.

3.

Dzień dziecka

Prawa dziecka

Order uśmiechu

1. 2.

3.

Świętujemy „Dzień dziecka”. 

Poznajemy Prawa Dziecka.

Układamy scenariusz na Dzień Dziecka. 

 

 

 

 

4.

Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci.

 

 

 

 

5.

Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę.

 

II

1. 2. 3. 4.

5.

Lato, lato.

Przepis na lato.

Letnie piosenki.

Jak spędzać wolny czas? Różne formy spędzania czasu wolnego.

 

1.    Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem.

2.    Mój przepis na lato - pisemna praca w grupach.

3.    Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki.

4.    Swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu.

5.    Praca plastyczna pt. „Lato”.

6.    Poznajemy różnorodne formy spędzania czasu wolnego.

 

III

1. 2. 3. 4.

5.

 

Gdzie na wakacje?

Warto zobaczyć...

Nasz poradnik. Szybkie pakowanie na wakacje.

Świetlicowy plan wakacyjny.

 

1.     Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje.

2.     Poznajemy interesujące miejsca za granicą.

3.     Praca z Internetem – wyszukujemy ciekawe zakątki świata.

4.     Tworzenie z zebranych informacji Wakacyjny poradnik podróżnika.

5.     Co i jak spakować do walizki, co warto a czego nie należy zabierać na wakacje.

6.     Układanie świetlicowego, wakacyjnego planu zajęć.

 

 IV

1.

2.

3.

Bezpieczeństwo na wakacjach.

Wakacyjne przestrogi. Wakacyjny regulamin.

1.    Swobodne wypowiedzi uczniów nt. „ Jak bezpiecznie podróżować”?

2.    Zabawa dramowa – Jak poradzić sobie samemu w obcym mieście? 

3.    Przypominamy numery alarmowe.

4.    Układamy wakacyjny regulamin.

                               LIPIEC – SIERPIEŃ   Zajęcia według wcześniej ustalonego programu

 

 

 

 

WRZESIEŃ

I

1.      Ochrona przyrody

2.      Dobry Ekolog. 

3.      Z ekologią za pan brat. 

1.      Wykonanie plakatu tematycznego.

2.      Jaki powinien być dobry ekolog?- pogadanka

 

II

1.                 Dożynki gminne.

2.                 Występ.

1.    Przygotowania do udziału w gminnych dożynkach.

2.    Wykonywanie ozdób ze słomy.

3.    Opracowanie scenariusza występu artystycznego na dożynki.

4.    Wspólna praca na rzecz naszych wiosek, pomoc mieszkańcom w przygotowaniach do gminnego Święta Plonów.

5.    Opracowanie pomysłu prezentacji Świetlicy w korowodzie dożynkowym.

 

III

1.    Książka moim przyjacielem.

2.    Moje ulubione książki.

3.    Wspólne, głośne czytanie. 

 

 

1.  Jak zachęcić innych do czytania książek – pogadanka.

2.  Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, dzieci prezentują swoje ulubione książki.

3.  Czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role.

4.  Spotkania z ludźmi z naszych wiosek i wspólne czytanie książek. 

 

IV

1.   Na zabawę też jest czas.

2.   Dzień chłopca.

 

1.      Gry i zabawy świetlicowe.

2.      Wymyślanie nowych gier i zabaw. 

3.      Wykonywanie prezentów na „Dzień Chłopca”.

4.      Za co lubimy naszych kolegów? Pogadanka.

PAŹDZIERNIK

I

1.    Jesień.

2.    Liście lecą z drzew.

3.    Nasz atlas.

4.    Pani jesień.

1.    Co dzieje się z przyrodą jesienią?

2.    Tworzenie kompozycji jesiennych z kolorowych liści.

3.    Zbieramy kolorowe liście i tworzymy świetlicowy atlas liści.

4.    Wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie,

 

II

1.Pomoc w nauce.

2. Nadrabianie zaległości. 

 

1. Pomoc w odrabianiu zadań domowych. 2. Jak skutecznie się uczyć.

3. Pomagamy sobie nawzajem w odrabianiu lekcji.

 

 

III

1.   Technika Decouper.

2.   Robimy ozdobne deseczki do kuchni.

 

1.    Co to jest za technika? Na czym polega?

2.    Wykonujemy różnorodne deseczki techniką decouqer.

 

 

IV

1. Baśnie i bajki....

 

1.Co to jest baśń i bajka?

2.Próba stworzenia własnej bajki o naszej świetlicy.

 

LISTOPAD

I

1.    Święto zmarłych.

2.    Święto niepodległości.

3.    Dzień nauczyciela

 

1.          Wykonanie gazetki tematycznej.

2.          Pogadanka na temat Święta niepodległości.

3.          Prezenty i życzenia dla naszych nauczycieli.

 

 

II

1. Z przepisami drogowymi za pan brat.

1.    Jak bezpiecznie przejść przez ulicę?

2.    Nasza droga do świetlicy?

3.    Tworzymy plakat tematyczny z przepisami drogowymi.

 

III

1. Przygotowania 2. Andrzejki

3. Wróżby.

1.    Przygotowujemy się do organizacji Andrzejek w świetlicy.

2.    Opracowujemy scenariusz spotkania andrzejkowego

3.    Poznajemy wróżby.

4.    Bawimy się, wróżymy sobie i poznajemy swoją przyszłość.

 

 

 

 

IV

1. Dzień św. Marcina.

2.Rogale Świętomarcińskie.

1.          Skąd przejęliśmy to święto?

2.          Kim był Św. Marcin.

3.          Wspólnie ze szkołą organizujemy wieczór Św. Marcina.

4.          Przygotowanie Sali , Świetlicy, przedstawienia.

GRUDZIEŃ

I

1.                  Barbórka.

2.                  Dzień Św. Mikołaja.

3.                  Prezenty.

1.   Kim była Barbórka i kto obchodzi święto w tym dniu?

2.   Otrzymujemy i dajemy prezenty.

3.   Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty.

4.   Portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna.

5.   Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.

6.   Układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych.

7.   Dekoracja świetlicy na święta.

 

II 

1.  Kiermasz

2.  Spotkanie Bożonarodzeniowe w Świetlicy.

1.  Wykonywanie ozdób na kiermasz świąteczny    w Gogolinie.

2.  Wyjazd na kiermasz i zaprezentowanie swoich prac.

3.  Organizacja spotkania świątecznego w świetlicy.

 

 

 III

 

 

 

 

 

 

 

IV

1. Przygotowujemy się do  Świąt Bożego Narodzenia. 2. Tradycje wigilijne

3.  Wigilijny stół.

4.  Kartki z życzeniami.

.

1.              Wykonywanie ozdób choinkowych, np.

łańcuchy, serduszka.

2.              Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia.

3.              Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd.

4.              Tradycje Bożego Narodzenia.

5.              Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.

6.              Swobodne wypowiedzi nt. Przygotowań do Wigilii.

7.              Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim.

8.              Wykonanie i wysyłanie kartek z życzeniami do wszystkich przyjaciół naszej świetlicy.

 

Zajęcia w GOK

BIP

 

bip m

 

 

 

 

epuap

Wyszukaj na stronie

Realizowane projekty

menu logo Visegrad Fund logo 182 logo mkidn kolor logo dom kultury plus euroregion pradziad
Początek strony